سلام دوستان.

امروز تصمیم داشتم که توی آرچ فلشم رو فرمت کنم.

هرکاری میکردم یا بعد از فرمت ارور Read Only میداد. یا کلا فرمت نمیشد.

هم تحت ترمینال امتحان کردم هم توی GParted. همه جوره ارور میداد.

ولی با سرچ و کمی آزموش و خطا تونستم راه حل رو پیدا کنم.

خوب، اول باید پکیج dosfstools رو نصب کنید:

# sudo pacman -S dosfstools

  

بعد میتونید با دستور زیر فلش رو خیلی راحت فرمت کنید:

# sudo mkfs.msdos -n "Mr. HD" -F 32 /dev/sdx1

نکته: اینجا من sdx1 رو به عنوان مثال نوشتم. اسم پارتیشن فلش شما هر اسمی ممکنه باشه. مثلا واسه من اسمش sdb1 بود.

هشدار: توی استفاده از دستور بالا خیلی مواظب باشید. ممکنه بزنید کل هارد رو فرمت کنید. پس اسم پارتیشن رو با اطمینان وارد کنید.

 

اگه میخواید ببینید اسم پارتیشن فلش شما چیه. کد زیر رو توی ترمینال بزنید:

# sudo fdisk -l

 توی خروجی پایین ترین قسمت در مورد فلش یو اس بی نوشته و اسم رو میتونید پیدا کنید.

خوب حالا بذارید یه توضیح در مورد پارمترهای کد فرمت بدم.

 

- mkfs:

مخفف Make File System هستش. یعنی میگه که یه فایل سیستم بساز.

 

- msdos:

این نوع پارتیشن تیبل یا همون میز پارتیشن رو مشخص میکنه. که معمولا روی msdos بهترین جواب رو میده.

 

- n:

این همون اسم یا لیبل پارتیشن رو مشخص میکنه که من اسم پارتیشن فلشم رو گذاشتم Mr. HD. هواستون باشه حتما اسم رو بین " بذارید.

 

- F:

این هم مشخص میکنه که پاتیشن از نوع Fat باشه. و اون عدد ۳۲ هم میگه که از نوع Fat 32 باشه.

 

بقیش هم که مسیر پاتیشن هستش که با فرمان fdisk -l میتونید بدستش بیارید.

 

این آموزش رو اینجا گذاشتم که توی آرشیوم داشته باشمش.

امیدوارم به درد شما هم بخوره.

یا علی. :-)