سلام دوستان.

چند وقتی بود که ویندوز عوض کردم و دیگه به آرچ دسترسی نداشتم.

یه بار خواستم گراب رو نصب کنم که کلا بوت خراب شد و ویندزو هم دیگه بالا نمیومد.

واسه همین یکم از لینوکس زده شدم که اینقدر دردسر داره.(البته مشکل از آماتور بودنه من بود...خنده)

حالا بعد از چند وقت دوباره تصمیم گرفتم که گراب رو نصب کنم و بیام توی آرچ.

هرچقدر هم اذیتم کنه ولی نمیدونم چرا دوسش دارم!

طبق معمول با کمک دوست خوبم محمدصادق قاسمیان تونستم گراب رو نصب کنم.

دفعه قبل تمام مراحل رو درست رفتم اما مشکل از chroot بود که من واردش نشده بودم...!خنده

حالا تصمیم گرفتم که روش نصب گراب رو توضیح بدم که هم توی آرشیو خودم باشه و هم ممکنه به درد بعضیا بخوره.

-روش نصب گراب:

همونطور که میدونید اگه بعد از نصب آرچ و کلا لینوکس ویندوز نصب کنید بوت خراب میشه و سیستم فقط پارتیشن ویندوز رو شناسایی میکنه. که با این روش به سیستم میفهمونیم که یه سیستم عاملی به غیر از ویندوز هست!

اول از همه باید آرچ رو به صورت لایو بوت کنید. چطور؟ اینطور:خنده

اون فایل iso که آرچ رو نصب کردین(یا روی سی دی یا فلش) رو به دستگاه وصل کنید و از توی تنظیمات بایوس با درایو مربوطه بوت کنید.

بعد با توجه به آرچی که نصب کردید (۳۲بیت یا ۶۴بیت) در صفحه انتخاب سیستم عامل یکی رو انتخاب کنید.

بعد از بارگذاری شدن آرچ/لینوکس به صورت لایو. اول باید پارتیشنی که آرچ روی اون نصبه رو mount کنیم:

mount /dev/sda2 /mnt

نکته: اینجا فرض رو بر این گرفتم که آرچ در پارتیشن sda2 نصب هست. شما باید با توجه به پارتیشن خودتون اون رو تغییر بدید.

بعد باید وارد محیط chroot بشید:

arch-chroot /mnt

حالا os-prober رو نصب میکنیم که پارتیشنی که ویندوز در اون نصبه شناسایی بشه و توی لیست گراب نشون داده بشه.

pacman -S os-prober

حالا گراب رو نصب میکنیم:

pacman -S grub

grub-install --recheck /dev/sda

grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg

خب دیگه الان گراب به طور کامل نصبه و الان کافیه ctrl+d رو بزنید تا از chroot خارج بشید و بعدش فرمان reboot رو بزنید تا سیستم ریستارت بشه و محیط گراب رو از این به بعد میتونید ببینید.

امیدوارم این آموزش تونسته باشه کمکی کرده باشه به شما عزیزان.