(-: !Welcome to my world

همه چیز درباره تورنت:‌ همه برای یکی، یکی برای همه!

یکی از بهترین پیشنهاداتی که برای دانلود یک فایل از اینترنت هست این هست که از تورنت استفاده کنید. خیلی از افراد با این روش دانلود آشنا هستن. ولی بعضی ها این روش رو نمیشناسن. توی این پست نگاهی تقریبا کامل به این روش دانلود میندازیم و جزئیاتش رو توضیح میدیم و همینطور معایب و مزایای اون رو بررسی می کنیم...

خیلی از افراد از طریق تورنت، فیلم، نرم افزار، آهنگ و کتاب های الکترونیکی رو دانلود میکنن. در دنیای تورنت نقض کپی رایت و حریم خصوصی به شدت دیده میشه! ولی بعضی ها میگن:‌ بیخیال! وقتی میشه برنامه ای رو رایگان دانلود کرد چرا پول بدیم!

  

امیدوارم که شما از اون دسته افراد نباشید و از تورنت به خوبی استفاده کنید! :-)

 

خوب اول بذارید ببینیم تورنت چه فرقی با دانلود معمولی داره.

برخلاف تورنت، در دانلود معمولی شما فایل رو از یک وب سرور مشخص دانلود میکنید. اما در تورنت یک سری سوابق حین دانلود ذخیره میشه که به Tracker شناخته میشه. توی تورنت هر کدوم از Tracker ها یک سرور شناخته میشه.

که هرکدوم از ترکرها شامل Seeders و Peers هستش.

پایین تر در مورد Seeders و Peers توضیح میدم.

 

- حالا تورنت چی هست:

تورنت فایل های کم حجمی هستن (کمتر از ۱ مگابایت) با پسوند torrent. نرم افزارهای زیادی برای دانلود تورنت موجود هست. مثل: uTorrent - Transmission و ...

محتویات فایل تورنت شامل یک سری ترکر هست که مشخص میکنه که قراره چه چیزی دانلود بشه.(فیلم - موزیک - توزیع لینوکس و یا هر چیز دیگه ای که ممکنه چندین گیگابایت حجم داشته باشه!)

 

در تورنت یک سری اصطلاحات هست که من معروف ترین و پرکاربردترین ها رو توضیح میدم.

 

- Seeders:

یک Seeder به کسی گفته میشه که فایل رو به طور کامل دانلود کرده باشه. به طور معمول هر فایل تورنت توسط یک Seeder آپلود شده. و به محض اینکه بقیه هم شروع به دانلود و آپلود کنن، اون ها هم به عنوان Seeder شناخته میشن.

به طور کل هر فایل تورنت برای زنده موندن و قابل استفاده بودن نیاز به Seeder داره. که این Seeder ها همون کسانی هستن که فایل رو دانلود کردن و بعد از دانلود، اجازه آپلود محتویات تورنت رو داده باشن.(هرچقدر تعداد Seeder ها بیشتر باشه. سرعت و ثبات بیشتری حین دانلود خواهید داشت.)

 

- Leechers and Peers:

یک Peers به کسی گفته میشه که فقط قسمتی از فایل رو دانلود کرده و مثل شما در حال دانلود فایل هست. به عبارتی یک Peers در حال دانلود و آپلود اون فایل به صورت همزمان هست.

و یک Leecher به کسی میگن که فایلی رو دانلود کرده و اجازه آپلود رو به اون فایل تورنت نمیده.(آپلود رو محدود کرده) و یا فایل رو به طور کامل دانلود کرده و فایل تورنت رو متوقف کرده، یا از لیست برنامه دانلودر تورنت پاکش کرده باشه!

در کل میشه گفت لیچرها تنها عامل خرابی و مرده شدن یک تورنت هست! :-(

 

وقتی شما شروع به دانلود تورنت میکنید. بیت ها و تکه های فایل دانلود میشه و در آخر توسط نرم افزار دانلود تورنت(uTorrent, Transmission) به هم وصل میشن.

 

سرعت آپلود شما در تورنت رو upspeed، و سرعت دانلود شما از تورنت رو downspeed میگن. شما از downspeed برای دریافت فایل استفاده میکنید و از upspeed برای آپلود استفاده میکنید. که فرایند upspeed به کسی که در حال دانلود همین فال هست کمک میکنه که downspeed خوبی داشته باشه.

(برای همین اسم تاپیک رو گذاشتم همه برای یکی، یکی برای همه!!!)

  

یکی از دلایلی که تورنت خیلی طرفدار داره، فرهنگ آپلود(کمک کردن) بعد از اتمام دانلود هست. اگر شما سرعت آپلود رو محدود کنید. مطمعنا سرعت دانلود کمی کمتر میشه. اگر به کارهای  احتماعی علاقه دارید بعد از دانلود تورنت حداقل تا مدتی اجازه آپلود به فایل تورنت رو بدید! یا عمل Seed رو انجام بدید.

 

سایت های زیادی برای جستجو و دانلود تورنت وجود داره، که من توی این پست چند تاش رو معرفی میکنم:

kat.cr

torrent-finder.info

torrentz.eu

خوب! امیدوارم که این مطلب مفید بوده باشه و همینطور امیدوارم هیچ وقت به عنوان یک Leecher از تورنت استفاده نکنید. چون خود ما هستیم که تورنت رو سرپا و زنده نگه داشتیم.

 

خوش باشید.

یا علی :-)

torrent

آموزش تورنت

تورنت

روش کار تورنت

همه چیز درباره تورنت

۹۴/۰۶/۰۵ موافقین ۲ مخالفین ۰
حسین دیباپور

نظرات (۴)

ممنونم، فقط یه نکته ای، اینکه میگید سیدر یا پیر باشیم مساویه با آپلود و مصرف حجم اینترنت دیگه؟ مثلا من تورنت ۵۰۰ مگی رو دانلود کنم همون قدر هم آپلود میکنم، برداشتم درسته؟
۸ اسفند ۹۴، ۲۱:۳۸
پاسخ:
سلام.
سیدر به کسی که آپلود میکنه میگن و پیر به کسی که همزمان حین دانلود اجازه آپلود رو میده.
اینکه به اندازه حجم 500 مگ همونقدر هم آپلود کنی زیاد صحیح نیست.
بعضی وقتا تعداد لیچر های تورنت خیلی کم هست و به اندازه کافی هم سیدر برای اون فایل هست، پس ممکنه شما حتی آپلودی انجام ندید. چون نیاز به آپلود و یا سید کردن نیست.
امیدوارم توضیحاتم برای شما واضح بوده باشه.
موفق باشید.
آقا بازم گل کاشتی ! خلاصه و مفید . ممنونم ! دیدم رو نسبت به تورنت عوض کردی ! نصبش می کنم :)
۲۶ مهر ۹۴، ۲۱:۰۳
پاسخ:
خواهش میکنم. کاری نکردم انجام وظیفه بود. :-)
دمت گرم . خیلی خوب بود . من معنی هیچ کدوم از این اصطلاحات رو نمیدونستم .
۱۴ شهریور ۹۴، ۱۶:۳۱
پاسخ:
خواهش میکنم.
خوشحالم که تونستم کمکی کنم. :-)
زنده باد.
۶ شهریور ۹۴، ۱۵:۱۴
پاسخ:
مرسی. نوکرم :-)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی